دکتر حمید قاسمی | پوست، مو و زیبایی

دکتر حمید قاسمی کلینیک تخصصی بوتاکس در اصفهان، تزریق ژل در اصفهان، مزوتراپی در اصفهان، میکرونیدلینگ در اصفهان، کاشت مو در اصفهان، میکرودرم در اصفهان

خانه میکرودرم ابریژن | میکرودرم چیست و چه فوایدی دارد
میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن یک فرآیند طبیعی و غیر شیمیایی است. در این فرآیند از اسپری میکروکریستال برای برداشتن بیرونی ترین لایه خشک شده و سلول های مرده پوست استفاده می کنند. به این ترتیب پوست جوان تر و سالم تر به نظر می‌رسد. یکی دیگر از مزیت های میکرودرم ابریژن تولید یک پوست جدید می‌باشد.یعنی سطح پوست با سلول های تازه و میزان بالاتری از کلاژن ساخته می‌شود.
پوست جدید سفت تر و شاداب تر از قبل خواهد بود. میکرودرم ابریژن نسبت به درم ابریژن ملایم تر است. درم ابریژن تهاجمی تر بوده و برای درمان خطوط عمیق تر، آفتاب سوختگی های شدید و زخم ها استفاده می شود.

فواید میکرودرم ابریژن چیست؟

عموما میکرودرم ابریژن برای تمامی افراد بسیار مفید و قابل استفاده می باشد. اما به صورت تخصصی برای درمان بیماری های نظیر:

خطوط و چین و چروک‌های نازک در صورت

لکه های تیره در پوست ناشی از افزایش سن

آفتاب سوختگی

نابرابری رنگدانه ها

مشکل در بافت پوستی

زخم های کوچک

جای زخم های سطحی

جوش‌های زیر پوستی

لکه های جای جوش

قابل استفاده می باشد.

میکرودرم ابریژن برای افرادی که دچار روزاسه* rosacea یا آکنه هستند نیز موثر خواهد بود. اسپری ملایم میکروکریستال می تواند می تواند مشکلات پوستی را برطرف کرده یا بهبود بخشد.این اسپری لایه بیرونی سلول های مرده در پوست را کاملا بر می دارد. در نتیجه سلول‌های تازه فرصت رسیدن به سطح پوست را پیدا می‌کنند.

بهترین کسانی که می توانند از این روش استفاده کنند بزرگسالانی هستند که از لحاظ جسمی سالم می باشند و بیماری های پوستی نسبتا جزئی دارند. میکرودرم ابریژن یک روش غیرتهاجمی است که نمی تواند افتادگی پوست یا خطوط عمیق را برطرف کند. این مشکلات با استفاده از روش های دیگری مانند لیفتینگ و سفت کردن پوست با لیزر بهبود پیدا می کنند.

* روزاسه rosacea : التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی) که در بزرگسالان بروز می کند و با آکنه متفاوت است.

قبل از میکرودرم ابریژن چه باید بکنیم؟ چرا میکرودرم ابریژن مفید است؟

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک نوع تکنیک غیر جراحی است.همانگونه که قبلا اشاره کردیم در این تکنیک بدون عمل جراحی یک لایه از سطح پوست برداشته می‌شود. در این روش خارجی ترین لایه پوست را که حاوی سلول های مرده است، به صورت مکانیکی بر می دارند و سپس می مکند، حاصل این کار پوستی صاف و نرم خواهد بود. اگر میکرودرم ابریژن اصولی و درست انجام شود، پوست شما ظاهری جوان، شاداب و شفاف به خود می گیرد.

نحوه عملکرد

نحوه عملکرد میکرودرم ابریژن بدین شرح است؛ زمانی که شما خارجی ترین لایه پوست موسوم به استراتوم کورنئوم را بر می دارید، بدن شما وحشت زده می شود و این اتفاق را به عنوان آسیبی که پوست شما وارد شده تحلیل می کند. بنابراین به تکاپو می افتد وسلول هایی تازه و سالم را جایگزین سلول های از دست رفته پوست می کند.

دستگاه های میکرودرم ابریژن بسیار گران قیمت می باشند چرا که برای ساییدن پوست از کریستال یا الماس استفاده می کنند.

نحوه عملکرد دستگاه میکرودرم

دستگاه میکرودرم کریستالی دارای کمپرسری است که از طریق یک قلم نوری هوا را به داخل دستگاه می کشد. این قلم نوری ممکن است از جنس فولاد ضد زنگ یا شیشه باشد. زمانی که این قلم با پوست شما تماس پیدا می کند، خلأیی ایجاد می شود. بر روی سطح پوست شما کریستال های اکسید آلومینیوم که به نام کراندوم شهرت دارند، دمیده می شود و سلول های مرده پوست شما را بر می دارند.

کریستال های اکسید آلومینیوم

جالب است بدانید که کریستال های اکسید آلومینیوم از لحاظ سختی رتبه دومین سنگ معدنی سخت دنیا را به خود اختصاص داده اند و بعد از الماس سخت ترین سنگ معدنی دنیا به شمار می روند اما قیمت آنها بسیار بسیار کمتر از الماس است.

درمان آکنه با میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن برای برطرف کردن آکنه های پوستی و زخم های ناشی از آکنه استفاده می شود. میکرودرم ابریژن می تواند زخم های جزئی را به طور کامل حذف کرده یا به شدت کاهش دهد. با این حال برای زخم‌های عمیق میکرودرم ابریژن مناسب و نتیجه ده نخواهد بود.

زخم های عمیق تر معمولا با استفاده از درم ابریژن یا لایه برداری شیمیایی درمان می شوند. میکرودرم ابریژن برای بیمارانی که دارای آکنه های فعال هستند نیز روش موثری خواهد بود. این روش پوست را لایه برداری کرده و منافذ مسدود شده را باز می کند و چربی و جرم از این منافذ خارج می شوند. عمل پاکسازی و از بین بردن سلول های پوستی ممکن است باعث تشدید آکنه شود، بنابراین قبل از انجام این فرایند لازم است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

میکرودرم ابریژن
میکرودرم ابریژن

خواص لایه برداری و آبرسانی پوست

درمان روزاسه با میکرودرم ابریژن

روزاسه نوعی التهاب پوستی مزمن است. این بیماری منجر به قرمزی و برجسته شدن عروق خونی و التهاب می‌شود.این عارضه شبیه به آکنه به نظر می‌رسد. میکرودرم ابریژن برای کاهش قرمزی ناشی از روزاسه استفاده می‌شود. با این حال اگر مبتلا به روزاسه هستید و تصمیم به استفاده از روش میکرودرم ابریژن دارید، قبل از هر اقدامی با متخصص پوست مشورت کنید. میکرودرم ابریژن ممکن است تاثیر منفی بر روی روزاسه داشته باشد.

استفاده از میکرودرم ابریژن در چه سنی بهتر است؟

علم پزشکی ثابت کرده است که محدودیت سنی برای استفاده از روش میکرودرم وجود ندارد. ، اما معمولا این روش به افراد بالای ۱۲ سال و افراد کمتر از ۶۵ سال توصیه می شود. در سنین بالای ۶۵ سال ممکن است در پوست باعث ایجاد خراشیدگی و کبودی شود. در سنین پایین هم این روش باید تحت نظر پزشک و متخصص پوست انجام شود.

قبل و بعد از میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن برای چه کسانی ممنوع است؟

برای یک سری افراد استفاده از روش میکرودرم محدودیت دارد و یا با نظر پزشک از استفاده منع میشود. میکرودرم ابریژن برای افرادی که دارای زخم های عمیق، کلوئیدهای فعال، آکنه، اختلال در سیستم ایمنی و یا دیابت هستند، انجام نمی‌شود. خانم های باردار نباید میکرودرم انجام دهند. افرادی که به تازگی لایه برداری های شیمیایی، مانند تزریق کلاژن، انجام داده اند باید ۲ یا ۳ هفته منتظر بمانند و پس از آن فرایند میکرودرم را انجام دهند.

افراد دارای زخم های عمیق، چین های پوستی در صورت یا دیگر نقص های خفیف یا شدید پوستی، بهتر است از روش های درمانی قوی تر مانند لایه برداری شیمیایی، درم ابریژن و یا صاف کردن پوست با لیزر استفاده کنند.

 

میکرودرم ابریژن چه عوارضی دارد؟

عوارض میکرودرم کم هستند و این روش یک روش بی خطر محسوب می شود. به علاوه میکرودرم ابریژن تنها بر روی بیرونی ترین لایه پوست تاثیر می گذارد. عوارض مربوط به درم ابریژن و لیزر به مراتب از میکرودرم بیشتر است که البته اثر گذاری آن دو روش نیز بیشتر است.

 

عوارض احتمالای میکرودرم ابریژن عبارتند از:

  1. سفتی و تنگی پوست
  2. قرمزی پوست
  3. کبودی پوست
  4. حساسیت
  5. تغییر رنگ پوست
  6. سایش و خراش پوست
  7. خونریزی
  8. کبودی پوست چشم
  9. پارگی رگ های خونی نازک
  10. بروز تبخال در اطراف لب
  11. خارش جزئی
  12. درد جزئی صورت
  13. داغ شدن پوست

فواید میکرودرم

  1. رفع خطوط ریز
  2. رفع کم آبی پوست
  3. رفع زبری بافت پوست
  4. رفع رنگ پریدگی پوست
  5. رفع کدر شدن چهره و خستگی ظاهری
  6. رفع لکه‌های پوستی
  7. رفع جای جوش و زخم
  8. رفع جوش های سر سیاه
  9. رفع جوش های زیر پوستی
  10. سفید شدن پوست
  11. پر تر شدن صورت