زبانه ها

خانه تزریق بوتاکس | بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟

تزریق بوتاکس | بوتاکس چیست؟

دکتر حمید قاسمی

قصد داریم تا شما را به صورت کامل با تزریق بوتاکس آشنا سازیم. به طور کلی تزریق بوتاکس یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین روش های جوانسازی در دنیا می باشد. به واسطه تزریق بوتاکس بسیاری از چین و چروک های صورت  را می توان از بین برد. اما خواص تزریق بوتاکس فقط مربوط به زیبایی نمی شود. تزریق بوتاکس میتواند به دلایل درمانی نیز باشد. به طور مثال میگرن را میتوان با تزریق بوتاکس درمان نمود. در ادامه شما را با تزریق بوتاکس کاملا آشنا میسازیم.

بوتاکس چیست؟

 

بوتاکس در واقع  یک نوع سم به نام بوتولوپپتاید است. چین چروک هایی که در سطح پوست ایجاد میشود به خاطر تحلیل رفتن بافت چربی زیر پوست به مرور زمان می باشد. بعد از تحلیل بافت چربی پوست صورت تحلیل نمیرود. از همین رو عضلاتی که در زیر پوست هستند و فعالیت بیش از حد ناخودآگاه عضلات صورت به مرور زمان باعث جمع شدگی پوست میشوند. این جمع شدگی سبب ایجاد چین و چروک میشود.

 

جنس این سم از پروتئین بوده و از باکتری کلستریدیوم تهیه می‌شود. با تزریق این ماده، خطوط و چروک‌های صورت فرد ناپدید شده و تا حدودی از ایجاد دوباره آن‌ها جلوگیری می‌کند و امکان حذف برخی از خطوط ناشی از لبخند زدن یا اخم کردن نیز فراهم می‌شود. استفاده از این ماده برای بینی و ابرو باید با دقت و مهارت پزشکی خاصی صورت بگیرد؛ چرا که احتمال بدشکلی بینی و افتادگی ابرو وجود خواهد داشت.

 عملکرد بوتاکس

 

تزریق بوتاکس در زیر پوست،سبب فلج شدن عضلات آن ناحیه و از بین رفتن چین و چروک صورت خواهد شد. ظاهری جوان تر را برای مدتی ایجاد خواهد کرد .
اثرات بوتاکس بسته به تزریقات قبلی و نوع بوتاکس بین ۳ تا ۷ روز به طول می انجامد. به طور متوسط هر ۳ تا ۶ ماه یکبار تجدید می شود .

 

ماندگاری بوتاکس

 

شاید برای بعضی از افراد این سوال پیش بیاید.اگر تزریق بوتاکس در دوره های تعیین شده تکرار نشود آیا پوست از حالت قبل بدتر خواهد شد؟ در جواب این سوال باید گفت خیر در صورت عدم تمدید بوتاکس ، پوست فقط به حالت قبل بر خواهد گشت. حتی امکان دارد پس از چند مرتبه تزریق ، مقداری از چین و چروک ها کمرنگ تر هم شوند .

 

تزریق بوتاکس بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و شروع اثر آن بین ۳ تا ۷ روز است .

تزریق بوتاکس برای چه افرادی ممنوعیت دارد؟

 

 

به طور کلی ماده بوتاکس برای بسیاری از افراد سودمند است اما به ندرت شاهد ممنوعیت مصرف برای بعضی اشخاص هستیم:

  • افرادی که در دوران حاملگی یا شیر دهی هستند .
  • افرادی که بیماری های قلبی عروقی حاد دارند .
  • افرادی که عفونت های فعال دارند یا از نظر ایمنی بدنشان ضعیف است .
  • افرادی که بیماری اختلالات انعقادی دارند.
  • افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند.
  • کسانی که بیماری عفونی و التهابی در صورت و اطراف آن دارند .
  • کسانی که از دارو های ضد انعقاد خون استفاده می کنند .
  • کسانی که در دو هفته اخیر واکسیناسیون انجام داده اند .
  • کسانی که سابقه حساسیت به این دارو را دارند.

بوتاکس چگونه عمل می کند؟

 

ماهیچه ها برای حرکت از اعصاب دستور می گیرند. این فرمان توسط یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین به ماهیچه ها می رسد . بوتاکس از ترشح استیل کولین و در نتیجه منقبض شدن ماهیچه جلوگیری می کند و باعث صاف شدن جای چین و چروک می شود .

محل های مناسب برای تزریق بوتاکس

  • خطوط اخم (بین دو ابرو)
  • خطوط افقی پیشانی
  • چین و چروک های کنار چشم
  • چین و چروک های گردن

نکاتی که در تزریق بوتاکس می بایستی حتما به آنها توجه نمود

 

‌حفظ حالت طبیعی چهره

 

بوتاکس یکی از پرطرفدارترین اعمال زیبایی است. این عمل بدون جراحی انجام می شود. به کمک آن، فرد با چهره‌ای زیبا و جوان مواجه‌ خواهد بود. این عمل زیبایی، تا حدودی بی‌خطر بوده و با سرعت بالا توسط پزشک انجام می‌شود. در تزریق بوتاکس می بایستی فرد پس از انجام عمل، چهره‌اش همانند قبل از عمل طبیعی به نظر برسد. فرد نباید چهره‌ای بی‌روح، بی‌احساس و سرد داشته باشد.

 

رزومه کاری پزشک معالج مورد انتخاب برای تزریق

 

زمانی که تصمیم دارید برای تزریق بوتاکس به پزشک مراجعه کنید، باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. برای انجام این عمل زیبایی باید در گام نخست پزشکی را انتخاب کنید که دارای رزومه کاری تایید شده باشد. در زمینه زیبایی تخصص داشته باشد. از طرفی به دلیل آسان بودن این عمل زیبایی، بسیاری از افراد ناشی به انجام این کار مبادرت می‌کنند. حتی در بعضی از کلینیک ‌های پزشکی این عمل توسط منشی یا دستیاران پزشکان صورت می‌گیرد. سعی کنید برای تزریق بوتاکس به یک پزشک متخصص با رزومه کاری خوب مراجعه کنید.

 

طبیعی بودن نمونه بوتاکس های تزریق شده دکتر

 

منظور از طبیعی بودن تزریق بوتاکس به این معناست که پس از عمل، لکه یا کبودی خاصی رو پوست فرد باقی نماند. شکل ابرو‌ها با تغییرات زیادی همراه نشود. تغییرات طبیعی پوست مانند فرم بروز شادی، غم و خشم به خوبی انجام شود. البته زمانی که تصمیم می‌گیرد اولین عمل زیبایی خود را تجربه کنید، در برابر عوارض آن حساس می‌شوید که این امری طبیعی است.

دکتر حمید قاسمی

مسائلی که باید قبل از تزریق بوتاکس بدانید

بوتاکس مو

در حقیقت، بوتاکس مو نوعی درمان نرم‌کننده است. فیبرهای مو را با فیلرهایی مثل کراتین می‌پوشاند. این درمان، هر نوع شکستگی یا نازکی مو را پر می‌کند تا ظاهری انباشته و پرجلا به موها ببخشد.

بوتاکس ابرو

با تضعیف و آرام کردن ماهیچه هایی که موجب چروک شدن پوست می شود، چین و چروک ها را مسدود می کند. این روش نه تنها چهره ی غم انگیزی که بر اثر افتادگی ابرو ها پدید آمده است را از بین می برد، بلکه حالت چشم بدی که معمولا در میان سال ها رایج است را هم کاهش می دهد.

رفع تعریق زیاد با تزریق بوتاکس زیر بغل

این ماده در ۱۰ الی ۱۵ نقطه از زیر بغل تزریق می شود. لازم به ذکر است که در زمان تزریق، بیمار هیچ دردی را متحمل نخواهد شد. پس از چند روز از درمان، میزان تعریق نیز تا حد زیادی کاهش می‎یابد. پس از مدتی نیز متوقف می شود. یک نکته مهم برای بیمارانی که به این مشکل دچار هستند اینکه با اتمام اثرات بوتاکس می توان مجدد فرآیند درمان را تکرار کنند.

مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس

  1. تا دو روز قبل از تزریق بوتاکس از داروهای حساسیت زا نظیر دارو های پوستی دیگر و یا کرم پودرها و ضد لک ها ترجیحا استفاده نکنید.
  2. حداقل تا ۴ ساعت بعد از تزریق از خم کردن سر خود به پایین خودداری کنید و نخوابید.
  3. به هیچ وجه محل تزریق را ماساژ ندهید و یا دستکاری نکنید.
  4. تا یک روز پس از تزریق از گرفتن دوش آب گرم و یا شست و شوی محل تزریق با صابون و آب گرم جدا خودداری نمایید.شستن صورت با آب سرد مانعی ندارد.
  5. بعد از دوهفته از روز تزریق حتما به پزشک برای آنالیز نتیجه تزریق مراجعه نمایید.
  6. تا یک روز پس از تزریق از حضور در آفتاب و محیط های گرم خودداری نمایید.
  7. تا یک روز پس از تزریق از استخر رفتن و یا سونا رفتن خودداری کنید.
  8. تا یک روز پس از تزریق به هیچ وجه به روی صورت نخوابید.

بهترین مارک های بوتاکس

  1. بوتاکس مارک دیسپورت
  2. بوتاکس مارک زئومین
  3. نورونوکس
  4. کنیتوکس
  5. درماتوکس
  6. مسپورت

تشخیص بوتاکس اصلی از تقلبی

قیمت بوتاکس یکی از نشانه های اصل و یا تقلبی بودن این محصول است. شما به راحتی می توانید با مقایسه کردن قیمت بهترین مارک های بوتاکس که در کلینیک های معتبر و تخصصی به فروش می رسند و سایر قیمت های موجود به یک نتیجه گیری درست در رابطه با این موضوع برسید.