زگیل تناسلی

خانه زگیل تناسلی یا HPV، بیماری قرن اخیر
HPV

بیماری HPV

بسیاری از اطلاعات مربوط به ویروس HPV (ویرووس پاپیلومای انسانی) بر روی زنان تمرکز دارند. زیرا داشتن این ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. اما ویروس HPV در مردان نیز می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. در مورد مردان این مهم است که بدانند چگونه خطر ابتلا به HPV را کاهش دهند.

HPVچیست؟

انواع HPV و راههای تشخیص و درمان این ویروس

ویروس پاپیلوم ،که به عنوان اچ پی وی نیز شناخته میشود، یک ویروس کاملا شایع است ممکن است خیلی افراد علائم آن را نداشته باشند، و عفونت ،خود به خود از بین برود، ولی بعضی از انواع اچ پی وی ها بر روی دستگاه تناسلی، دهان و گلو تاثیر گذار هستند و موجب سرطان می شوند ، حقیقت این است که اچ پی وی فقط یک نوع ویروس نیست بلکه نزدیک به ۱۰۰ نوع دارد که بعضی از آنها خیلی خطرناک هستند و منجربه مرگ خواهند شد به همین دلیل و اهمیت و نگرانی ایجاد شده تصمیم داریم در این بخش از سلامت جنسی نمناک به توضیحاتی کامل برای راهنمایی شما در این مورد بپردازیم.

علایم بالینی مبتلا به HPV

اکثریت مبتلایان بی علامت هستند و در صورت سالم بودن سیستم ایمنی، ۹۰% موارد HPV از بدن مبتلایان پاک خواهد شد. در حال حاضر هیچ روش پیشگیری کننده‌ای وجود ندارد که بتواند افراد مبتلا را به دو گروه تقسیم کند، گروهی که HPV از بدن آنها دفع می‌شود و گروهی که HPV باقیمانده و سبب تغیر سلولی غیر طبیعی و یا زگیل می‌شود. ولی تغییرات سلولی بوجود آمده در آزمایش پاپ اسمیر قابل مشاهده است.
تعدادی از انواع HPV تناسلی عامل ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و تعدادی دیگر می‌توانند سلول‌های طبیعی را غیر طبیعی نموده و سبب سرطان شوند. انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شود با انواعی که سبب سرطان می‌شود متفاوت است.

الف. زگیل تناسلی به صورت توده‌های کوچک مجزا یا به هم متصل در نواحی تناسلی ایجاد می‌شود. زگیل می‌تواند کوچک و بزرگ، برجسته، مسطح یا شبیه گل کلم باشد. تشخیص زگیل بالینی بوده و با مشاهده می‌توان آن را تشخیص داد .معمولاً طی چند هفته تا چند ماه پس از تماس جنسی فرد با فرد مبتلا در بدن فرد رشد می‌کند. باید توجه کرد زگیل تبدیل به سرطان نمی‌شود.
ب. سرطان دهانه رحم ۷/۹۹% با HPV همراهی دارد و معمولاً تا مراحل پیشرفته بدون علامت است و همچنین متأسفانه در مراحل پیشرفته بسیار سخت درمان می‌شود. لذا مهمترین مسئله در کنترل سرطان سرویکس، غربالگری منظم کلیه خانم‌های واجد شرایط می‌باشد. سرطان سرویکس دومین سرطان شایع در میان زنان جهان است.

درمان زگیل تناسلی

اگر زگیل در ناحیه تناسلی پیدا شود، می‌توان اصلاً درمان نکرد ولی روش‌های درمانی متعددی دارویی و جراحی وجود دارد که در حال حاضر هیچکدام به دیگری ارجحیت ندارد.
در رابطه با سرطان دهانه رحم، اگر در غربالگری روتین، پاپ اسمیر غیر طبیعی وجود داشته باشد معمولاً در طول زمان خود به خود برطرف می‌شود. لذا بر اساس راهنمایی بالینی موجود با پاپ اسمیر غیر طبیعی برخورد می‌شود.
تشخیص آزمایشگاهی: از آنجا كه كشت سلولي و روش‌هاي سرولوژيك در شناسايي اين ويروس و انواع آن فاقد ارزش هستند، اهميت روش‌هاي ملكولي از جمله واكنش زنجيره‌اي پلي‌مراز (PCR) در تشخيص قطعي و زودرس اين ويروس آشكار مي‌گردد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

در سرطان دهانه رحم بيش از هر نوع بدخيمي ديگري، اثرات پيشگيري، تشخيص زودرس و درمان به موقع بر كاهش ميزان مرگ و مير مشهود است. این امر می‌تواند با انجام دوره‌ای تست پاپ اسمیر صورت پذیرد. انجام واکسیناسیون در برخی کشورهای پیشرفته باعث کاهش قابل توجهی در ابتلاء افراد به ویروس شده است.

انواع HPV

معمولا در ابتدا علائم خاصی ندارند، و بدن به مرور زمان این عفونت را از بین میبرد، خیلی از افراد از آلوده بودن خود خبر ندارند اما گاهی اوقات این عفونت، سال ها طول میکشد که مربوط به اچ پی وی پر خطر است ؛ در این نوع ویروس، سلول های دهانه رحم را تغییر شکل میدهد و در نتیجه موجب سرطان میشود و به ندرت بر روی سلول های آلت تناسلی و مقعد تاثیر گذار است.زگیل تناسلی اولین علامتی است، که شما ممکن است با داشتن گونه های کم خطر HPV مشاهده کنید این نوع از ویرووس ها ممکن است ایجاد زگیل کنند اما موجب سرطان نمی شود .

HPV

HPV

علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV، عوامل ایجاد، تشخیص و درمان آن

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری های مقاربتی است که به‌دلیل وجود ویروس HPV ایجاد می‌شود. زگیل تناسلی می‌تواند باعث ایجاد درد، ناراحتی و خارش در بیمار شود. ویروس اچ پی وی به خصوص برای زنان خطرناک است، چون برخی از انواع این ویروس می‌توانند به ایجاد سرطان دهانه رحم و سرطان مهبل منجر شوند. در این مقاله به علائم زگیل تناسلی در زنان، علائم زگیل تناسلی در مردان، علت ایجاد آن، راه های درمان زگیل تناسلی، واکسن HPV و روش‌های پیشگیری از این بیماری پرداخته‌ایم.