دکتر حمید قاسمی | پوست، مو و زیبایی

دکتر حمید قاسمی کلینیک تخصصی بوتاکس در اصفهان، تزریق ژل در اصفهان، مزوتراپی در اصفهان، میکرونیدلینگ در اصفهان، کاشت مو در اصفهان، میکرودرم در اصفهان

خانه درمان ریزش مو در خانم‌ها | علل ریزش موی خانم‌ها

درمان ریزش مو در خانم‌ها

در این مقاله شما را با درمان ریزش مو در خانم‌ها آشنا میکنیم. اگرچه دلایل ریزش مو با الگوی زنانه کاملاً مشخص نیست، گمان می‌شود سابقه خانوادگی، تغییر سطح هورمون‌های مردانه (آندروژن) و بالا رفتن سن در ریزش موی بانوان نقش داشته باشد. پنج دلیل احتمالی ریزش مو در زنان به شرح زیر است:

یائسگی

نزدیک به ۵۰ درصد بانوان با نزدیک شدن به سن ۵۰ سالگی با مشکل کم پشت شدن یا ریزش مو مواجه می‌شوند. چراکه هورمون‌ها تا به این سن به رشد مو کمک می‌کردند، اما ریزش مو با عبور از ۵۰ سالگی و کاهش استروژن شروع می‌شود.

بیماری

ناراحتی تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی از جمله سی مورد بیماری‌ای به شمار می‌آیند که ابتلا به آنها ریزش ناگهانی مو را در پی دارد و ریزش مو غالباً نخستین نشانه بیماری است. عفونت قارچی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بعضی از درمان‌های سرطان نیز منجر به ریزش مو می‌شود.

استرس یا تروما

گاهی اوقات پس از پشت سر گذاشتن رویدادها و حوادث ناراحت کننده و تنش‌زا، مانند طلاق یا فوت نزدیکان، یا کاهش وزن شدید یا ناگهانی، تب بالا یا جراحی با ریزش شدید مو مواجه می‌شویم. در این حالت اگر بر استرس غلبه کنیم یا منبع استرس برطرف شود، ریزش مو موقتی و طبیعی خواهد بود.

رژیم غذایی و سوء تغذیه

یکی از پی‌آمدهای مستقیم نداشتن تغذیه مناسب ریزش مو است. بدن برای تامین مواد ضروری اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز از ذخیره مواد مغذی استفاده می‌کند و سهم موها با توجه به کمبود موجود کاهش می‌یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین D و کلسیم به ریزش مو می‌انجامد.

مراقبت نکردن از مو

اگر سال‌ها است که موها را محکم می‌کشید و پشت سر دم اسبی می‌بندید یا به بافت آفریقایی علاقه دارید، نباید از ریزش موی خود تعجب کنید. مو پس از تحمل فشار شدید در نهایت دچار ریزشی موسوم به آلوپسی کششی می‌شود. بنابراین در کنار صاف کردن‌ها و فر کردن‌های مکرر مو با اتو حتماً از نرم کننده‌ها و فراورده‌های مخصوص مراقبت از مو هم استفاده کنید.

مزوتراپی مو
درمان ریزش مو در خانم‌ها

بعضی از فاکتورهای رایج که باعث ریزش مو زنان می شود

۱- کمبود آهن: فقر آهن می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک، از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

۲- اختلالات غده تیروئید: در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید ریزش مو اتفاق می افتد.

۳- کاهش مقدار استروژن: خیلی از زنان ، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن زمانیکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد تجربه می کنند.

تغییرات هورمونی بعد از حاملگی:مادرانی که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از ابتدا تا بعد از ۶ ماه نیز ریزش مو را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نورمال است.

به گفته ی این متخصص یکی از عوامل موثر در کاهش ریزش موی بانوان بارداری خانم ها است. متاسفانه سن ازدواج در ایران بالا رفته و خانم ها خیلی زود به کیست تخمدان مبتلا می شوند، که طبق مطالعات علمی با یک بار بارداری بسیاری از مشکلات بانوان در زمینه مشکلات زنان حل می شود. ۳۰ درصد از بانوان که دچار مشکل ریزش موی ارثی هستند با داروهای آنتی آنتروژن تا قبل از یائسگی قابل درمان هستند و پس از می توان از کاشت مو استفاده کرد.